Petzl

Cirro

Artikelnummer: K01AO

Lagerstatus: Slut i lager

Petzl Cirro är en av de mest genomtänkta och kompetenta crashpadsen på marknaden.
3 999 :-

Detaljer

Petzl Cirro är en av de mest genomtänkta och kompetenta crashpadsen på marknaden. Vad är det då som gör en crashpad genomtänkt och kompetent undrar du kanske då? Det är väl bara ett fodral med lite skum i?

Nja, det är ganska mycket mer än så. Om vi börjar med skummet som är den viktigaste (och dyraste om man använder skum av hög kvalitet) delen av en crashpad kan vi utröna följande angående Cirro:

  • Cirro har tre lager skum. 
  • Lager ett och lager två (sett uppifrån) är av en högre densitet och består av PE-skum (Polyeten). De sitter dessutom ihop (de är ihoplimmade) vilket innebär att de inte kan röra sig i förhållande till varandra vilket annars kan hända när man har misshandlat en padda ett tag. Och en padda är ju till för att misshandlas. Dessa två lager har ju som redan nämnts en hög densitet men densiteten är olika på dessa två ihoplimmade lager för att få bättre dämpande egenskaper men så lång livstid som möjligt. Skum av hög densitet och hög kvalitet är oftast det som är dyrast på en crashpad. Det går liksom inte att hitta billiga paddor till ordinariepris med hög kvalitet på skummet.
  • Cirro är till konstruktionen en taco style pad. Det innebär att det inte finns något veck som man potentiellt kan slå igenom. Men det innebär också en högre påfrestning på skummet att böjas på samma ställe om och om igen. Petzl har tänkt på detta och placerat de dyra lagret/lagren (lager ett och två) mot ovansidan till. På så sätt blir böjen inte lika kraftig på skummet som om den hade varit mot backen till. Detta gör också att det är lättare att vika ihop paddan samt att den ligger mer platt mot backen.
  • Lager tre är av en lägre densitet. Standard på de flesta paddor. Detta lager består av PU, vilket är ett skum med mjuk elastomer av Polyuretan. På vanlig svenska innebär detta ett skum som har lägre densitet men som kan töjas avsevärt utan att materialet brister, och att de ursprungliga dimensionerna återtas, när belastningen upphör.

Allt gott så långt. Det första kriteriet för att göra en bra padda (och därmed få säljas på Fjällsport) är uppfyllt. Nu till fodralet. Vi gillar Moon's paddor för att de har några av de mest genomtänkta fodralen på marknaden. Petzl har gått ytterligare några steg till gällande eftertraktade egenskaper hos fodralen på sina paddor. Vad sägs om följande harang?

  • Bärsystemet är utan tvekan ett av de bättre när det kommer till komfort. Axelremmarna är breda och fördelar vikten bra. Bröstremmen adderar stabilitet. Avbärarbältet (midjebältet) är brett och fördelar också vikten på ett bra sätt. Det som är mest intressant är att när man tajtat åt bärsystemet så sitter det mycket tajtare än på de flesta andra crashpads. Detta gör att man får mer kontroll på paddan. Speciellt om du packat den med vin, ost och baguetter och ska klättra upp för Dame Jouanne för att njuta solnedgången över fontanskogarna. Materialet som ligger mot ryggen är tillverkat för att vara luftigt och skönt mot kroppen. Om du är av den sorten som bara måste springa omkring med bar överkropp så dristar vi oss till att säga att detta är paddan för dig komfortmässigt. Bärsystemet har inga plastspännen utan kardborre för att ställa in axelremmar, bröstrem och avbärarbälte. Mer om varför nedan.
  • Fodralet är lite annorlunda utformat. Det har samma tänk som Moon's paddor. Det vill säga att man ska slippa lägga bärsystemet på backen och få det skitigt för att sedan få skiten på ryggen och senare i bilen. Petzl har en riktigt smutt lösning på detta. Paddan öppnas och stängs med en kraftig dragkedja. När du öppnar dragkedjan frigörs en flärp som sedan dras över bärsystemet och stängs igen med en annan dragkedja. Det är lite svårt att visualisera genom denna förklaring så kolla på filmen från Weight My Rack nedan för klargörande. Detta innebär att man stänger in bärsystemet så det som nämnt inte blir skitigt men också att du inte riskerar att snubbla på det. Tanken är att man landar på den sidan bärsystemet är på (den oranga sidan) och här ligger också förklaringen till att Petzl inte vill ha några plastspännen på bärsystemet. Hade det funnits plastspännen hade det varit en överhängande risk att dessa hade gått sönder när man faller på paddan. Det går bra att vända på paddan och falla på den svarta sidan också. Bärsystemet är ju som sagt skyddat under flärpen.
  • Petzl använder sig av dragkedjor (YKK nr. 10)för att öppna och stänga paddan. Detta innebär att den blir alldeles ypperlig att bära grejor i utan att du behöver oroa dig över att något trillar ut. För att citera Outdoor Gear Lab "In fact, it is so well sealed that you could even drop some loose change in and it would not fall out of the tightly zipped flap".Vi vet inte hur många stackars klätterskor som har smitit ut från andra typer av paddor för sedan ligga rädda, ensamma och övergivna i skogen. Även om Petzl använt sig av redigt kraftiga dragkedjor är väl också dessa dragkedjor den enda betänkligheten vi har med denna paddan. Dragkedjor kan gå sönder och är särdeles svårlagade i fält. Vi känner dock inte till något fall där dragkedjan har gått sönder ska sägas. Men är du i sandiga områden är det en bra idé att då och då rengöra dragkedjan med en borste.
  • Fodralet är tillverkat av ett vattentätt material. Det gör att varken fodralet eller skummet kommer dra åt sig väta och skulle den dränkas av en störtskur så torkar den grymt snabbt.
  • Det går att göra denna crashpad till en soffa. Perfekt för vilodagen då du kan sitta och mumsa på Pain au Chocolate samtidigt som du häcklar din kompis som inte kommer upp för röd nr. 25 i Roche aux Sabots. 

All in all är Petzl Cirro en fantastiskt välgjord och genomtänkt padda. Men smakar det så kostar det, Petzl Alto och Cirro är också de dyraste paddorna vi har i vårt sortiment.

Vikt: 9,4 kg.

Storlek utfälld: 148x118x12,5 cm.

Storlek hopfälld: 75x118x35 cm.

Tjocklek: 12,5 cm.

Skriv din egen recension

Skriv din egen recension