Fjällsports existensberättigande


Fjällsport har sedan 2001 guidat kunder till rätt utrustning inom klättring och friluftsliv. Det som har gjort Fjällsport till en given destination att besöka är hög kompetens hos personalen, hög kvalitet på produkterna och ett unikt handplockat utbud utan motsvarighet.

Alla som jobbar på Fjällsport idkar själva de flesta typer av friluftsliv och klättrar de flesta discipliner som existerar inom klättring. Vi har som policy att bara anställa personal med egen erfarenhet av klättring och friluftsliv. Vi provar själva de flesta produkter vi har i butiken men det säger sig självt att vi inte mäktar med att prova precis alla. Där kommer våra kunder in. Vi har ett nära samarbete med våra engagerade stamkunder som regelbundet kommer med feedback på produkter vi inte haft möjlighet att testa själva. Detta samarbete har resulterat i sållning av produkter och förbättring av vårat utbud. Vid ett flertal tillfällen har detta även medfört att vi skickat tillbaka produkter till leverantören för att de inte håller måttet och med en feedback till leverantören och varumärket vad det är som inte fungerar och förslag på förändringar vilket ibland resulterar i bättre produkter. Som kund hos oss på Fjällsport har du alltså stort inflytande på vårt sortiment.

Fjällsport vill tillföra den lokala frilufts- och klättercommunityn ett mervärde och har en stark övertygelse om att företag har ett samhällsansvar långt utöver det att betala skatt. Detta genom att erbjuda gratis bildvisningar, föreläsningar och events. Fjällsport strävar efter att vara en naturlig samlingsplats för friluftsintresserade, erfaren som oerfaren och har olika delar av butiken som enbart är ägnade till att ta en kaffe, umgås och läsa böcker. Vi stöder också olika projekt som är knutna till friluftsliv, miljöförbättrande arbete och klättring. Det är oftast våra kunder som avgör vilka projekt som ska stödjas genom röstning.

Fjällsport tror inte på den eviga tillväxten och försöker agera så hållbart som möjligt. Ibland behöver du köpa nytt men andra gånger kan ett plagg eller en pryl få ett längre liv genom att byta ägare. För att främja andrahandsanvändningen har vi bland annat infört en second-hand-försäljning per år där våra kunder kommer och lämnar in sina begagnade friluftsprodukter som vi sedan säljer vidare till bättre behövande. Vi försöker också samarbeta med second-hand-initiativ och hänvisar regelbundet kunder vidare till den eminenta second-hand-butiken för begagnade friluftsprodukter; Tracks Recycle. Fjällsport har sedan ett par år tillbaka slutat sälja fleecetröjor till förmån för miljön och håller som bäst på att utvärdera ett experiment med lånepåsar i tyg istället för att ha plastpåsar, hittills har det fungerat över förväntan. Fjällsport har också ett växande utbud av utrustning till uthyrning. En annan sak vi inte tror på är överkonsumtion eller uppmaningar till ohållbara köpbeteenden, tänk ständiga reor. Därför jobbar vi inte med koncept som till exempel Black Friday eller mellandagsrea. Under dessa perioder går istället en procentsats av Fjällsports inkomst till de friluftsrelaterade, miljöengagerade och klätterrelaterade projekt kunderna röstar om istället. Tvärtom alltså. Vi kommer delta i en utbildning inom hållbar retail för att bli ännu mer kompetenta och för att utvecklas inom detta område.

Fjällsport är en liten fristående butik som ägs och drivs av oss som jobbar här. När du handlar hos oss går dina pengar till att utöka utbudet i butiken, fler gratis föreläsningar, events och bildvisningar, att stödja communityn gällande friluftsliv, klättring och miljöengagemang och som lön till de du träffar på golvet och alla på Fjällsport jobbar på golvet. Vi vill ta avstånd från det storskaliga som inte sällan uppmanar till överkonsumtion och satsar istället på att hålla det småskaligt, erbjuda personlig service och fortsätta vara bäst på det vi gör - inte bli störst.