Köpvillkor

 

Pris

Alla priser i webbutiken är angivna i svenska kronor (SEK) och inkluderar moms. Den ordinarie prissättningen skiljer sig inte mellan vår fysiska butik och vår webbutik. Prisskillnader kan i undantagsfall förekomma i samband med vissa lokala kampanjer. Vi reserverar oss för eventuella prisfel, prishöjningar, momsjusteringar, tryckfel, slutförsäljningar, lagerfel etc. i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.


Åldersgräns och betalningsskyldighet

Vi expedierar inga ordrar till personer under 18 år utan målsmans godkännande. När du lägger en order har du betalningsskyldighet. Genom att acceptera våra köpvillkor och slutföra köpet godkänner du det betalningsansvaret.


Betalningsalternativ

Kortbetalning, Visa eller Mastercard via Klarna Checkout. Ingen extra avgift.

Direktbetalning Internetbank via Klarna Checkout. Ingen extra avgift. Fungerar med bankerna SEB, Handelsbanken, Nordea eller Swedbank. Endast inom Sverige.

Faktura. Betala efter att du mottagit varorna. Betalningsvillkor 14 dagar via Klarna Checkout. Ingen faktureringsavgift tillkommer. Fakturan skickas via email från Klarna till din angivna epostadress. Av säkerhetsskäl levererar vi till din folkbokföringsadress. Endast inom Sverige.


Leveranser

Vi levererar endast inom Sverige och använder oss av Postnord. Leverans sker till ditt ombud. Du får avisering via sms och/eller mail.
Alla leveranser skickas från butiken i Göteborg och vi expedierar din order snarast möjligt (normalt sett inom 1-2 arbetsdagar efter din beställning).


Outlösta paket

Om du inte hämtar ut din beställning debiterar vi en avgift som motsvarar de kostnader vi haft för beställningen, från 150 kr. Ny order godkänns först efter att denna avgift är betald.


Fraktavgifter

Frakt debiteras för närvarande med 60 kr för ordrar upp till 1000 SEK. Större ordrar levereras fraktfritt.


Ångerrätt/Öppet köp

Som kund har du alltid 30 dagars öppet köp. Du har rätt att öppna och undersöka varans egenskaper och funktion. Vid en eventuell retur rekommenderar vi att produkt och förpackning returneras i sådant skick att de kan säljas igen. Om du har hanterat varan och/eller förpackningen i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans funktion och/eller egenskaper kan du bli ersättningsskyldig för varans och/eller förpackningens värdeminskning. Observera att ångerrätt/öppet köp inte gäller för semistatiska rep och repsnöre då dessa kapats upp efter önskad längd vid tidpunkten för beställningen. Faktura/följesedel skall alltid bifogas om du returnerar dina varor. Vid retur av fakturaköp krediteras fakturan när vi mottagit returen. Vid retur av kontokortsköp returneras beloppet till det konto som är kopplat till kontokortet som användes vid köptillfället.

För att åberopa ångerrätt/öppet köp rekommenderar vi alltid att du kontaktar oss först. Vi kan skicka dig en fraktsedel så du inom Sverige kan returnera dina varor till en kostnad av 60 SEK. Om du väljer att själv bekosta frakten så ansvarar du själv för varan tills den når oss, även under transporten. Det är viktigt att varan levereras direkt till butiken. Om du av någon anledning skulle returnera en eller flera varor till ombud, mot postförskott eller efterkrav kommer vi inte att lösa ut dessa.

Vid ångerrätt/öppet köp, kontakta oss på order@fjallsport.se. För att snabbare kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge ordernummer samt vilken eller vilka varor du önskar returnera.

 

Reklamation

Om du märker att din vara är trasig eller defekt när du fått den levererad så kontakta oss omgående, men senast 30 dagar efter att vi skickat din vara. Meddela oss ditt ordernummer vid kontakt med oss. Returnera väl förpackat med emballage utöver originalförpackning och skicka alltid med följesedeln och information om vad som är trasigt/defekt.

Om du upptäcker att din vara är trasig eller defekt efter att du börjat använda den har du enligt lag rätt att reklamera din vara i upp till tre år från köptillfället. Notera att detta endast gäller ursprungliga fel (Produktionsfel, materialfel etc.) och inte fel som beror på vanvård, onormalt bruk (handhavandefel), olyckshändelse eller liknande fel som inte ursprungligen fanns på produkten. Detta behöver göras inom skälig tid (två månader) från det att du upptäcker felet. Vi uppskattar om du inledningsvis ringer eller skickar ett mail och uppger relevant information kring felet. Om du väljer att skicka e-post underlättar det om du även bifogar foton på den defekta varan. Om du handlat varan i vår webbutik kommer Fjällsport att stå för eventuella returer och ersättningsleveranser. I dessa fall är det viktigt att du använder dig av de frakthandlingar vi tilldelar dig. Om du väljer att själv bekosta frakten så ansvarar du själv för varan tills den når oss, även under transporten. Det är viktigt att varan levereras direkt till butiken. Om du av någon anledning skulle returnera en eller flera varor till ombud, mot postförskott eller efterkrav kommer vi inte att lösa ut dessa.

Du kan också välja att reklamera din vara genom att besöka butiken i Göteborg. Vi uppskattar, även om du väljer att komma in till butiken, om du inledningsvis ringer eller skickar ett mail och uppger relevant information kring felet. Ofta kan vi därigenom påskynda processen genom att starta upp ett ärende och/eller ge dig relevant förhandsinformation kring vad du kan göra för att korta ned handläggningstiden. När du kommer in är det viktigt är att du har med dig ditt kvitto. Vid reklamationer på kläder är det väldigt viktigt att plagget dessutom är nytvättat. Även om vi som butik inte har något problem med otvättade plagg så skickas dessa helt sonika tillbaka till oss utan utförd åtgärd från våra leverantörer och deras respektive reparationscenter. Dels av arbetsmiljöskäl men också på grund av det faktum att vissa reparationer helt enkelt inte kan utföras (exempelvis lamineringar) om plaggen inte är helt rena.

Vid reklamation, kontakta oss på service@fjallsport.se. För att snabbare kunna hantera ditt ärende ber vi dig att uppge följande information:

  • Ordernummer eller ett foto på kvittot om du köpt det i fysisk butik.
  • Produktinformation (Varumärke, Modell, Färg, Storlek). Om reklamationen gäller ett klädesplagg finns oftast en hel del relevant information på tvättlappen (Modellnummer, tillverkningsdatum etc.).
  • Felbeskrivning. Bifoga gärna ett foto som visar felet.
  • Önskemål på åtgärd. Beroende på produkt och vad som har hänt kan vi i vissa fall kan vi styra hur felet åtgärdas. Om reklamationen godkänns och du får välja; hade du önskat varan utbytt eller att den repareras?
  • Övrig information. Annan relevant information kring köpet, produkten eller kontakten med dig. Kanske vill du att vi kontaktar dig på annat sätt än epost?