46L Curve Ultra 200X Full Suspension, White

Artikelnummer: LAFUL46W-SX

Lagerstatus: I lager

Visa varianternas lagersaldo

Large:

2 st

Medium:

2 st

Small:

1 st
LiteAF Ultra 46L Curve Full Suspension är en av de finaste ryggsäckarna vi lyckats lägga vantarna på.
5 999 :-

* Måste fyllas i

5 999 :-

Detaljer

LiteAF Ultra 46L Curve Full Suspension är en av de finaste ryggsäckarna vi lyckats lägga vantarna på. Och vi har lagt vantarna på redigt många ryggsäckar genom åren.

Namnet är för det första lite missvisande då den sväljer hela 61 liter. 46 liter i huvudfacket och resterande 15 liter utgörs av fickorna. Vi kan tycka att den är stor i sina litrar och är benägna att säga att den sannolikt rymmer mer än 61 liter.

LiteAF har i princip gjort alla rätt med denna säcken. Bärsystemet är ett av de bästa vi har provat i denna genren, hantverket är på topp (sydda av Chris som grundade LiteAF och Morty i New Jersey, USA), materialvalen är helt rätt, ryggsäckarna är estetiskt tilltalande (subjektivt så klart) och de är dessutom trevliga att ha att göra med. Finns det då något som är mindre bra? Jorå, priset. Marginalen på dessa säckar är väldigt låg och det tillsammans med den usla kursen på den svenska kronan gör att dessa säckar betingar en hel del surt förvärvade kronor.

Bärsystemet är sannolikt det skönaste och mest ombonade vi har stött på i lättviktssammanhang så vi bara måste få berätta om detta först:

  • Ultra 46L Curve FS har toppstramare för att kunna hålla packningen närmare ryggen om du behöver packa högt eller om du har packat säcken suboptimalt.
  • Axelremmarna är ergonomiskt S-formade och har ett otroligt skönt skum. Axelremmarna är dessutom åt det bredare hållet vilket ytterligare bidrar till minskat obehag. På vardera axelrem sitter en stretchficka redo att ta emot flaskor på runt 0,7 liter eller andra prylar som telefon eller snacks. Det finns också sydda loopar på axelremmarna för att kunna fästa utrustning.
  • Höftbältet har samma typ av skum som axelremmarna d v s mjukt och skönt med bra stuns. Men det najsaste av allt är att LiteAF har en V-pull lösning där de har gått hela vägen för optimal inställning och komfort. Det kallas V-pull för att remmarna mot midjebältet formar ett "V". V-pull är mer ergonomiskt än den klassiska lösningen med en rem där man drar åt genom klicka ihop spännet och dra remmarna ut mot sidorna av kroppen. Det finns enklare typer av V-pull där man klickar i spännet och har en rem som ställs in (som på HMG Unbound) och det finns den mer avancerade varianten där man klickar i spännet och sedan har två av varandra oberoende remmar som ställs in på vardera sida av höftbältet. Detta som ger mycket större möjligheter att ställa in höftbältet efter hur din kropp ser ut. Speciellt om man har lite mer form på kroppen där en rak vinkel inte är att föredra. Ultra 46L Curve FS har denna mer avancerade och ergonomiskt utformade varient av V-pull. Utöver detta finns det sydda loopar på höftbältet för att kunna fästa fickor eller annan utrustning.
  • Full Suspension innebär att denna ryggsäck både har en ram bestående av de två klassiska aluminium profilerna som styvar upp hela ryggsäcken samt att den också har en skumplatta för komfortens skull. Aluminiumprofilerna är borttagbara och de går att modda efter din kropp om det skulle behövas. Tar du bort aluminiumprofilerna sparar du runt 142 gram.
  • LiteAF tycker att man komfortabelt kan bära 16 kg med detta bärsystem. Är du duktig på att packa upplever vi att går det att pusha vikten uppåt med två till tre kg till utan avkall på komfort.

Alright! Det var bärsystemet det. Nu till resten av säcken:

  • Ultra 46L Curve FS har rullöppning som stängs med knappar istället för med kardborre. Smutt tycker vi då kardborre har en tendens att fastna i allsköns grejor.
  • Det finns en ganska kraftig och inställbar Y-strap över toppen av säcken för att kunna fästa vad man nu önskar fästa.
  • Den stora stretchfickan är gigantisk. Vi vet inte hur många liter denna fickan sväljer, men det är många. Ha dina förstärkningskläder, regnkläder, första hjälpen, tarp, toapapper and what not i denna ficka. Den är tillverkad i det kraftigare materialet Ultra Stretch som tål mycket mer mekaniskt slitage än standardstretchen på många andra säckar. Fickan har två dräneringshål i botten.
  • Sidofickorna är också redigt stora och rymmer enligt utsago två stycken 1 liters Smartwaterflaskor i vardera ficka. Det finns en åtdragning med gummicord för att kunna justera storleken på öppningen av fickan. Det finns också en stor dränering i botten av fickan.
  • Ultra 46L Curve FS har en bottenficka. Denna fickan är tillverkad i en kraftig Spandex/Nylon. Detta är en ficka som rymmer rätt mycket och som gör att man kan hålla sig i rörelse istället för att stanna, plocka av sig säcken och plocka fram det man behöver. Kartor, snacks, mössor, handskar och annat som kan behövas under gång ryms i denna fickan.
  • Ultra 46L Curve FS har en detalj vi misstänker är unik. LiteAF kallar den för lower V loop och sitter i nederkant av den stora stretchfickan. Tanken är att kunna fästa stora skrymmande grejor som inte väger för mycket där. Som typ cellplastliggunderlag eller blöta tält/tarpar. Repsnöret som sitter där är borttagbart.
  • Det finns kompressionsmöjligheter på vardera sida av säcken.
  • Fäste för isyxa.

LiteAF Ultra 46L Curve Full Suspension är tillverkad i Ultra 200 som är hyfsat nytt på marknaden och som sannolikt kommer dominera stort över Dyneema, eller närmare bestämt DCF, som just ryggsäcksmaterial:

  • Ultra 200 eller Ultraweave 200 har en mycket större andel UHMWP i sammansättningen om man jämför med Dyneema DCH50 som är mest intressant och adekvat att jämföra med. Procentuellt sett utgörs 40% av vikten av UHMWP i Ultra 200 medan DCH50 endast innehåller 20%. Det vill säga att Ultra 200 innehåller mer av det göttiga man vill åt.
  • Rivstyrkan är mycket högre på Ultra 200 än DCH50. Om man ser på de olika fiberriktningarna warp och fill ser det ut så här: Ultra 200 har warp 103 lbs och DCH50 har 43 lbs. Ultra 200 har fill 133 lbs och DCH50 har 43 lbs. Ganska så stor skillnad alltså.
  • Ultra 200 tål mycket mer mekaniskt slitage. Enligt Taber abrasion test tål Ultra 200 3800 cykler jämfört med 500 cykler hos DCH50. Redigt stor skillnad här också alltså.
  • Ultra 200 är mjukare, mer följsamt och tystare än Dyneema.

I och med att Ultra 46L Curve Full Suspension är tillverkad i Ultra 200 och dessutom har tejpade sömmar tål den väldigt mycket väta. Men ,som vanligt, är den inte helt vattentät och man gör bäst i att ha en packliner i säcken för att vara på den säkra sidan.

OBS! Dessa ryggsäckar är stora i storleken. Notera till exempel att en Small hos LiteAF är ungefär som en Medium hos HMG.

Vikt:

Vi har vägt ryggsäckarna på vår krönta våg. Räkna med att vikten kan skilja upp till 10% både uppåt och nedåt mellan ryggsäckar i samma storlek.

Small: 857 gram
Medium: 913 gram
Large: 929 gram

Volym: 46 liter i huvudfacket och 15+ liter i fickorna.

Material:

Ultra 200X
210D Robic Black (axelremmar och höftbälte)
Ultra Stretch
Spandex/Nylon
3D Spacer Mesh
Skum med stängda celler.

Rekommenderad vikt: 16 kg enligt LiteAF (vi tycker att det går att bära tyngre).

Storlekstabell (se bild för att komplettera texten):

Det är längden på din överkropp, inte din längd som helhet, som avgör vilken storlek på ryggsäck du ska välja. LiteAF rekommenderar följande för att komma fram till rätt rygglängd på deras ryggsäckar:

1. Böj ditt huvud framåt för att lokalisera C7 kotan i början på nacken. Se illustrerande bild ovan.

2. Använd ett flexibelt måttband och låt någon mäta från C7 kotan ned längs ryggraden.

3. Placera dina händer på toppen av höftbenet. Låt tummarna peka bakåt och in mot ryggraden till.

4. Låt din vän avsluta mätningen där måttbandet korsar en imaginär linje mellan tummarna. Det här avståndet från C7 kotan till linjen mellan tummarna är längden på din överkropp som i sin tur avgör vilken rygglängd på LiteAF's ryggsäckar du bör välja.

Small: 43,18 cm till 47 cm.
Medium: 48,26 cm till 52,07 cm.
Large: 53,34 cm till 57,15 cm.

 

Large:

2 st

Medium:

2 st

Small:

1 st
Skriv din egen recension

Skriv din egen recension